Subscribe

RSS Feed (xml)



Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Wednesday, October 22, 2008

pendidikan anak-anak tanggungjawab siapa?

Anak-anak ibarat kain putih, ibu bapalah yang mencoraknya. Jika ibubapa tidak mempedulikan tanggungjawab tersebut, maka terkontang kantinglah anak-anak mencari haluan sendiri. Sebaliknya, jika anak-anak diasuh secara baik sejak dari kecil lagi, maka natijhnya Insya’Allah menjadi seorang muslim yang taat kepada Allah dan rasulnya.

Justeru itulah, anak-anak seharusnya di didik dengan pendidikan rohani dan jasmani sejak dari kecil lagi.
Isunya sekarang ini, disebabkan tuntutan hidup yang tinggi, menyebabkan ibubapa sibuk bekerja dan menyerahkan bulat-bulat kepada guru di sekolah untuk mengajar pendidikan agama kepada anak-anak mereka. Sedangkan ibubapa sibuk dengan tugas-tugas harian di tempat kerja sehingga melupakan tanggungjawab mereka terhadap anak-anak. Hal ini berlarutan sehingga anak-anak dibiarkan bergaul bebas tanpa kawalan sehingga terjebak dalam perkara yang tidak sepatutnya. Dalam hal ini, seharusnya kita tidak meletakkan salah siapa, setiap orang melaksanakan tanggungjawab yang telah diamanhkan

1 comment:

Siti Khadijah binti Wan Sulong said...

salam..ibu bapa memainkan peranan yang penting dalam memdidik anak-anak
untuk menjadikan mereka seorang yang berguna. ibu bapa tidak boleh melepaskan tanggungjawab memdidik mereka ini kepada pihak sekolah semata-mata.